http://www.aict-iatc.org/

A.S.T.’IN 50. TİYATRO DÖNEMİ

Ankara Sanat Tiyatrosu 2012-2013 tiyatro dönemi boyunca 50. yılını kutlamaya hazırlanıyor.

Bu dönemin ilk yeni oyunu 'Selamün Kavlen Karakolu'nun basın gecesi, Asaf Çiyiltepe ve arkadaşlarının, özde ilerici, biçimde deneysel ve yenilikçi bir özel tiyatro olarak kurdukları A.S.T.'ın 50. yaşına bastığı 6 Aralık'ta yapıldı. A.S.T.'ın ilk kadrosu 'Godot'yu Beklerken' ile kucaklamıştı Ankara seyircisini. Kızılay, Ihlamur Sokak, No. 7/A adresindeki salon, geçen onca zamana ve yaşanan zorluklara yenik düşmedi. A.S.T.'ı -oyuncu ve sanatçı kuşakları boyunca- bugüne taşıdı.

Bu emektar salon, topluluğun 50. dönemine yenilenerek giriyor. Dış ve iç görünüş bozulmadan sıcacık bir atmosfer oluşturulmuş. Girişe yakın bir bölüme de şık bir 'kafe' yerleştirilmiş. Yapılan özenli düzenlemeyle, A.S.T.'ın, bir yandan geçmişine sahip çıkarken, bir yandan da geleceğe hazırlandığı görülüyor. Uzunca bir dönem seyirci yitiren ve borçları katlanan topluluk, son birkaç yıl içinde seyirciyle yeniden buluşmaya başlamış olması sevindirici. Artık önemli olan, topluluğun, Ankara'nın 'alternatif' tiyatrosu olma ayrıcalığını ve 'öncü' özelliğini, çizgisinden şaşmadan sürdürmesi...

'Selamünkavlen Karakolu', Aziz Nesin'in 10 dolayındaki öyküsünün, bu ünlü sahte karakol öyküsünün içine yerleştirilmesiyle, 'taşlamalar'ın ve 'Seyahatname'den bölümlerin de –Ali Sezginer tarafından- bestelenmesiyle oluşturulmuş -Nesin'in 'çalgılı şarkılı oyun' olarak tanımladığı türden- bir sahne metni. Yücel Erten, bu derlemesini sahnelerken, oyunculuk, hareket düzeni ve dekor anlayışı açısından ortaoyunu tadına yaklaşmayı amaçlamış. Sonuç olarak da, oyuncuların yer yer oyun dışına çıkarak birbirlerine sataştıkları, iyice gevşek dokulu, 'açık biçim'de bir seyirlik çıkmış ortaya.

Toplumsal eleştirinin 'bıyık altından gülme' dozunda yapıldığı, kahkaha patlatmak yerine gülümsetmeyi amaçlayan bir gösteri izliyoruz. Ülkesinin insanlarının özellikleri ile toplumsal bozuklukları müthiş gözlem yeteneği ve imgelem gücüyle ilişkilendiren Nesin Usta, izlediğimiz metinlerde de 'arı gülmece' kotarma becerisini, 'saflık ve/ya da kurnazlık' ekseninde sabitlenmiş 'birey'ler üstünde odaklarken, 'taşlama'daki ustalığını politik/toplumsal düzeydeki çarpıklıklara yönlendiriyor.

'Selamünkavlen Karakolu', seyirciyi sıkmadan süren, ne ki aşırı gevşek dokusu nedeniyle oyuncuların yorumlarını da gevşek kılan bir sahne olayı. Bu durumun yaratacağı tehlike, okurlarca bilinen öykülerden derlenmiş bir oyunda, sahnedeki canlandırmanın, Nesin'in öykü metnine işlediğinin gerisine düşmesi olacaktır. Sahne anlatımının yeterince 'vurucu' olmayışı basın gecesinde yaşanan gerginliğe bağlanabilir. Ne olursa olsun, oyunun hareket düzeni hızlandırılmalı, doğaçlama paslaşma/şakalaşmaların zaman içinde artarak oyunun sarkmasına neden olması engellenmelidir.

Genç ve genç-orta kuşaktan sanatçılardan oluşan topluluğun sorumluluğunu Mahir İpek ve Hakan Güven taşıyor. A.S.T.'a emeği geçmiş insanlarla yeniden bir platformda buluşma yönündeki istekleri de açıkça dile getiriliyor. Ne güzel olur...

A.S.T.'ın yolu açık olsun.

Ayşegül Yüksel

(Cumhuriyet, 11 Aralık 2012, Salı)

Hakkında

Tiyatro Eleştirmenleri Birliği (TEB), İstanbul'da yerleşik olan bir sivil toplum kuruluşu'dur. 1990 yılında 35 üyenin katılımıyla kurulan...

devamı için

Takip Et

Bilgi İletim